Afspraken

Hoe kunnen patiënten zonder account een afspraak maken?

Om patiënten zonder account (anoniem) een afspraak te kunnen laten maken dient Bricks Patiënt de afspraak te kunnen koppelen aan een patiënt in Bricks Huisarts.

Waarschuwing

  • U dient in Bricks Huisarts een patiënt toe te voegen, indien nog niet aanwezig, met de letterlijke achternaam: Afspraak. Voor deze deze patiënt dient de categorie “nooit factureren” aangevinkt te zijn.

  • Wanneer u deze anoniem afspraken maken aan zet kan iedereen een afspraak maken. Er is geen controle of de persoon een patiënt is in uw praktijk.

  • Wanneer er in Bricks Huisarts de patiënt met de achternaam “Afspraak” niet aanwezig is wordt de afspraak niet opgeslagen. De patiënt krijgt in een foutmelding te zien dat de afspraak niet gemaakt kan worden.

  • Na het toevoegen van de patiënt “Afspraak” kan het ongeveer 1 uur duren (maximaal 24-uur) voordat de achterliggende logica en koppelvlakken de aanpassing verwerkt hebben. Pas na verwerking werkt het anoniem maken van afspraken.

Om patiënten een afspraak te laten maken die geen account hebben dient u het volgende in te stellen:

  1. Ga naar Bricks Huisarts en controleer of er een patiënt is aangemaakt met de achternaam Afspraak. Voor meer informatie zie de “Let op” melding hierboven.

  2. Start uw browser

  3. Login op Bricks Patiënt beheer

  4. Ga in het menu naar Menu

  5. Kies de optie App

  6. Vink de optie “Afspraken maken zonder inloggen” uit

  7. Klik op de knop “Verstuur”

Wanneer u deze optie activeert worden de afspraken niet automatisch gekoppeld aan de patiënt indien de persoon een patiënt is in uw praktijk. Dit zal, indien gewenst, handmatig moeten worden gedaan door de afspraak aan te passen en deze te koppelen aan de betreffende patiënt.

Patiënten die anoniem een afspraak hebben gemaakt kunnen via de link in de bevestigingsmail de afspraak annuleren. In het geval uw patiënt op deze link klikt verdwijnt de afspraak uit uw agenda in Bricks Huisarts.

Het koppelen van een “anonieme afspraak” aan de gewenste patiënt gaat als volgt:

  1. Dubbel klik op de anonieme afspraak (of Rechtermuisklik > Wijzig afspraak)

  2. Er verschijnt een venster

  3. Zoek (links boven) de patiënt op waar de afspraak aan gekoppeld dient te worden

  4. Klik op de gewenste patiënt, de betreffende regel wordt groen

  5. Klik op OK

  1. Klik op de anonieme afspraak (of Rechtermuisklik > Afspraak > Wijzig afspraak)

  2. Er verschijnt een venster

  3. Klik op de naam van de patiënt

  4. Zoek de de patiënt op waar u de afspraak aan wilt koppelen

  5. Klik op de naam van de patiënt en klik op Selecteer

  6. Pas, indien nodig, de afspraak aan en klik op Opslaan

Hoe kan het dat anonieme afspraken niet in de Bricks Huisarts agenda verschijnen?

Anoniemen afspraken worden in de agenda weergegeven onder de patiënt met de achternaam “Afspraak”. Wanneer deze patiënt niet aanwezig is kan het portaal de afspraak niet opslaan.

Raadpleeg voor meer informatie “Hoe kunnen patiënten zonder account een afspraak maken?”.

Hoe kan ik voorkomen dat patiënten afspraken annuleren/afzeggen?

Om te voorkomen dat patiënten zelfstandig afspraken annuleren/afzeggen dient u:

  1. De link te verwijderen uit de e-mails “Afspraak bevestiging” en “Bevestiging anonieme afspraak”;

  2. Bij patiëntinstellingen aan te geven dat de patiënt een afspraak niet mag annuleren.

Waarom krijg ik de melding dat een afspraak niet gemaakt kan worden bij anonieme afspraken?

Dit kan twee oorzaken hebben:

  1. De patiënt met de achternaam “Afspraak” is niet aanwezig, zie “Hoe kunnen patiënten zonder account een afspraak maken?”.

  2. De patiënt met de achternaam “Afspraak” staat uitgeschreven, schrijf de patiënt in om anonieme afspraken te kunnen laten maken.

Waarom krijg je bij het maken van een anonieme afspraak steeds de melding “Gekozen tijdstip is niet beschikbaar…”?

De meest voor de hand liggende reden is dat er in Bricks Huisarts nog geen “afspraak patiënt” aanwezig is. Maak deze eerst aan en probeer het vervolgens nog eens. Ga voor meer informatie naar “Hoe kunnen patiënten zonder account een afspraak maken?”.

Wanneer dit niet de oplossing is, dan is één van de koppelvlakken waarschijnlijk niet bereikbaar of uw praktijk is niet bereikbaar door een storing op de internetverbinding van uw praktijk.

Waarom zijn er geen tijden beschikbaar in de agenda?

Dit kan meerdere redenen hebben:

  1. U heeft (nog) niet aangegeven welke consult typen u wilt aanbieden aan uw patiënten. Dit doet u via Consult/afspraak instellingen.

  2. Voor het maken van anonieme afspraken dient de “afspraak patiënt” aanwezig te zijn, zie “Hoe kunnen patiënten zonder account een afspraak maken?”.

  3. Uw heeft een storing met uw internetverbinding.

  4. Het koppelvlak op de database server is niet meer bereikbaar.

Hoe voorkom ik dat patiënten een afspraak zien die ik in Bricks Huisarts toegevoegd heb?

Wanneer u bij het maken van een afspraak in Bricks Huisarts de optie “Interne afspraak (niet tonen in portaal)” aanvinkt zal de afspraak niet verschijnen in Bricks Patiënt.

Hoe zet ik het maken van afspraken uit?

U kunt het maken van afspraken uitzetten door het betreffende menu-item uit te zetten. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Menu”.

Hoe verberg ik de corona “controle vragen” bij het maken van een afspraak?

Het aanpassen van via “Consult/afspraak instellingen”, raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/afspraak instellingen”.

Kan ik dubbele consulten uitzetten?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/afspraak instellingen”.

Kan ik “Eerst beschikbare dokter” uitzetten?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/afspraak instellingen”.

Kan ik alle beschikbare tijdstippen per dag tonen?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/afspraak instellingen”.

Kan ik het aantal beschikbare dagen beperken?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/afspraak instellingen”.

Kunnen patiënten ook in het weekend afspraken maken?

Ja, dit kan. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult/afspraak instellingen”.

Kan ik een afspraaksoort tijdelijk uitzetten?

Ja, dit kan door het overeenkomsite consult type uit te zetten. Raadpleeg hiervoor het hoofdstuk “Consult typen”.

De afspraaktijd in de bevestiging/agenda (.ics) is anders dan het tijdstip in de mail. Hoe is dit op te lossen?

Waarschuwing

Onderstaande geldt voor zowel de afspraakbevestiging vanuit Bricks Patiënt als Bricks Huisarts.

Bij de afspraakbevestiging is een bijlage aanwezig. Deze bijlage, het ics-bestand, bevat informatie over de afspraak. Door het bestand te openen kan de patiënt de afspraak in zijn agenda laten plaatsen.

Tijdens het inlezen van het bestand door de telefoon/agenda wordt er rekening gehouden met de tijdzone die opgegeven is in het bestand i.c.m. de tijdzone op het apparaat.

Wanneer het tijdstip in agenda niet overeenkomst met de e-mailbevestiging dan is de kans groot dat de patiënt:

  • De tijdzone niet (goed) ingesteld heeft op zijn telefoon/computer/etc.

  • De tijden zelf instelt zonder gebruik te maken van de opties die het besturingssysteem hiervoor heeft.

Kan ik ervoor zorgen dat bij een afspraak de optie “opmerking overnemen in SOEP” in Bricks Huisarts standaard aangevinkt staat?

Bij afspraken die gemaakt worden door ingelogde gebruikers staat het vinkje “Opmerking overnemen in SOEP” standaard aangevinkt in Bricks Huisarts. Het is mogelijk om dit per soort consult i.c.m. het bloktype/”kleurtje” uit te zetten.

Om de instelling uit te zetten gaat u naar het Consult/afspraak instellingen scherm en scrollt u naar “Consult typen”. In het overzicht kunt u per regel aangeven op de opmerking van de patiënt wel/niet overgenomen worden in de SOEP.

Waarschuwing

De aanpassing geldt alleen voor nieuwe afspraken, de aanpassing heeft geen invloed op reeds gemaakte afspraken.